health, Lifestyle

Mediteren kun je leren

Je tijd verdrijven met niets doen? Ik hoor je denken, waarom zou ik!?
Dat ga ik je uitleggen in dit artikel, er zijn namelijk heel veel wetenschappelijke bewijzen dat mediteren goed voor je is.

Door mediteren verminder je stress, angsten en ontstekingen. Het werkt ook tegen de veroudering van de hersenen, het versterkt je immuunsysteem, maakt je positiever en verbeterd je concentratie.

Genoeg redenen lijkt mij, maar hoe doe je dat nu, mediteren?

Ik moet toegeven dat ik in het begin hier ook heel veel moeite mee had, ik bleef maar denken aan dat to-do lijstje wat op me lag te wachten en op wat ik de volgende dag zou gaan eten. Je kan mediteren door in kleermakerszit of in (halve) lotus houding, let er dan wel op dat je rug recht is.

Je kan ook liggend mediteren, zoals de eindontspanning bij yoga, persoonlijk lukt het mij beter om mijn hoofd leeg te maken als ik zit.

De ruimte om je heen

Voordat je begint probeer de ruimte om je heen aangenaam te maken, dim het licht, steek een kaarsje of wierrook aan en zet een rustig muziekje op, het liefst zonder zang. Op Spotify staan heel veel meditatie liedjes, zelf vind ik de “Chakras meditation” lijst heel fijn. Deze vind je onder het kopje artiesten.

Als je dit allemaal gedaan hebt dan ben je klaar om te gaan ontspannen. Ga zitten in de houding die voor jou het fijnste is, het is de bedoeling dat je deze houding langere tijd aan kan nemen zonder dat het pijn gaat doen. Je hebt ook speciale meditatiekussentjes die heerlijk zitten en ervoor zorgen dat je snel een goede houding aanneemt.

Leg je handen open op je knieën met je duim en wijsvingers tegen elkaar aan, als je ligt zorg er dan ook voor dat je handen open naar boven gericht zijn en je voeten iets naar buiten vallen.

Probeer je te focussen op je ademhaling, forceer niets en adem gewoon normaal maar luister naar je ademhaling en voel de lucht door je lichaam stromen.
Door je te concentreren op je ademhaling dwaal je minder snel af met je gedachten.

Het is helemaal oke als je afdwaalt, zodra je dit doorhebt probeer je je opnieuw weer te focussen op je ademhaling.

Over hoe vaak je moet mediteren zijn de meningen verdeelt, probeer het eerst eens een paar keer en kijk hoe je je daarbij voelt.
Probeer uiteindelijk zo’n 4 keer in de week te mediteren, dit kan 5 tot 10 minuten zijn maar ook 20 minuten, waar jij je fijn bij voelt. Het is geen wedstrijd, er zijn geen regels, het gaat erom dat jij je goed voelt.

2 thoughts on “Mediteren kun je leren

  1. Ik vind mediteren ook echt fijn maar heb er nog moeite mee om het echt als vast onderdeel in mijn ritme te krijgen. Ter ondersteuning tijdens het mediteren vind ik met name de mindfull-app van VGZ ook erg fijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *