Wat yoga mij heeft gebracht

In totaal doe ik nu zo’n 2 jaar yoga, waarvan 1 jaar Ashtanga. Sinds ik ashtanga heb ontdekt ben ik ook helemaal into yoga. Voorheen deed ik omdat ik dacht dat het goed voor me was en dat voelde achteraf ook zo maar ik kwam niet echt in een flow zoals ze dat zo mooi noemen. Het is ook gewoon even zoeken naar welke yogavorm het beste bij je past.

Ashtanga sprak me in eerste instantie niet aan omdat je dus altijd dezelfde oefeningen uitvoert, ik dacht dat dat me zou gaan vervelen.

Na een proefles was al duidelijk dat dit niet zou gaan vervelen, er zaten zoveel moeilijke houdingen in die ik niet kon maar wel zou willen kunnen.

Na een maand merkte ik bij mezelf al vooruitgang, ik kon in plaats van mijn enkels mijn tenen aanraken, joepie dat gaat de goede kant op.

Door yoga heb ik:

 

 

 

Ashtanga

Een betere houding 

Bij yoga is je houding bij een oefening belangrijk, bijvoorbeeld de oefening waarbij je op de grond zit met je benen gestrekt.

Veel mensen zullen hun tenen proberen aan te raken door hun rug bol te maken, je hoofd naar beneden te houden en je schouders opgetrokken.

Probeer dit nu maar eens met een rechte rug en je borst vooruit, zo zal je verder komen en het is beter voor je rug.

In het begin had ik ook vaak mijn schouders opgetrokken, nu ik me daar bewust van ben kan ik dit makkelijker aanpassen.

 

Lenigheid

Het is niet dat ik een stijve hark was, maar ik merk wel degelijk verschil. Waar ik voorheen mijn tenen net kon aanraken met gestrekte benen in een staande houding kan ik nu mijn handen plat op de grond zetten. Ik vind stretchen ook gewoon een heerlijk gevoel. Na een work-out in de sportschool loop ik nooit meer naar buiten zonder eerst wat yogahoudingen gedaan te hebben. Hierdoor heb ik de volgende dag ook een stuk minder spierpijn.

Yogahouding

Zelfzekerheid

Bij yoga gaat het niet om wie de houding het beste kan, het gaat om jezelf. Je bent anderhalf uur lang met jezelf bezig en dat is heerlijk. Je kan je ontspannen en door de betere houding heb je meer zelfvertrouwen en straal je dit ook uit.

Minder stress

Doordat ik me nu sneller ervan bewust ben dat ik met opgetrokken schouders loop kan ik dit sneller aanpassen. Ook kan ik door middel van de juiste stretches mijn schouders losser maken. Even mediteren of een bepaalde ademhalingstechniek aannemen werkt ook

 

Balans

Een betere balans 

Waar ik voorheen al moeite had met het staan op 1 been lukt me dat nu aardig, het is grappig om te merken dat je balans echt per dag kan verschillen. Heb ik een drukke dag gehad dan gaat het me een stuk moeilijker af dan in de ochtend als ik nog niet zoveel aan mijn hoofd heb.

Zo zie je maar, yoga gaat niet alleen om leniger worden, het brengt vele andere voordelen met zich mee.

Lees hier ook het belang van het hebben van een goede yogamat

 

%d bloggers liken dit: